Vandaag werkte ik in het bos.

Met G R E N Z EN leren voelen en uiten. Ik vroeg deze jongen een zware tak mee te slepen, die hadden we straks nodig… hij was zwaar.Onderweg vroeg hij soms of we er bijna waren… na een tijdje vroeg ik hem het laatste stukje stil te zijn en zijn lijf te voelen. Had hij ergens pijn, voelde hij zijn voeten, waren er andere dingen die hij opmerkte?

Ik liep voorop en had de pas er stevig in t laatste stukje. Oei oei wat zou hij nu denken vroeg ik me af….

Bij het bankje aangekomen aten we een koekje en dronken wat en rustten… en zwegen.Kun je me iets vertellen over wat je voelde in je lijf? ‘Ja, ik had pijn aan mijn arm en schouder!’Mmm en wat dacht je toen? ‘Ja, ik vroeg me wel af waar we helemaal heen liepen en waarom.’ Dus eigenlijk was ’t niet fijn dat laatste stuk?

Toen kon ik m uitleggen over opmerken dat iets je langzaam teveel wordt. Over het verschil tussen af en toe laten vallen hoe ver ’t nog is (vaag, ik kon dat gewoon negeren), en iets zeggen in de trant van: mijn arm begint pijn te doen en dat vind ik niet fijn. Ik wil graag even rusten of ik wil graag weten hoe ver t nog is. Of een verzoek: kun je even helpen dragen? (daar had ik iets mee gedaan waarschijnlijk)…

Over thuis niet bewust voelen hoe je irritatie oploopt en dan ineens HEEL boos of verdrietig worden.

Over dat kinderen die duidelijk hun grenzen aangeven vaak juist gerespecteerd worden. Dat er rekening met ze wordt gehouden.

En ik liet hem momenten noemen dat grenzen voelen en aangeven hem iets opgeleverd had.

Daarna liepen we nog een klein stukje met de tak en gaf hij al snel aan dat t eerst niet zo fijn en daarna eigenlijk gewoon echt niet fijn liep.Eenmaal aan de kant gegooid kreeg de tak nog een flinke trap! ZO!!! Want frustratie en boosheid mogen er ook zijn natuurlijk.

Wie weet denkt hij nog eens terug aan dit momentje in t bos… en zo niet dan hadden we in ieder geval een frisse neus en beweging.

En spierpijn morgen misschien… aan één kant dan hè? 

Deze gastblog geschreven door Marieke Damman (www.vier-coaching.nl)

 

Marieke Damman

Marieke Damman is alumni aan de GaveMensen academie en heeft haar eigen coachingspraktijk: Vier Coaching. www.vier-coaching.nl