Iets met mindset moest het worden

Blog door Linda Wessels

‘Maak een zo hoog mogelijk bouwwerk van stroken papier, dat zelfstandig kan blijven staan.’ luidde de opdracht die ik groep 4 vandaag gaf in groepjes van 4. Eerder hadden we naar superstructuren van gebouwen gekeken, wat werkte bij bouwen, welke keuzes daarin gemaakt werden.

Enthousiast ging elke groep aan de slag. Ik nam afstand en keek wat er gebeurde. Kinderen die al stuiterend begonnen. Kinderen die om zich heen keken en afwachtten. Groepjes die samen een plan maakten. Kinderen die alleen aan de slag gingen. Twee kinderen die naar de wc gingen. Kinderen die mij vragend aankeken.

Na een minuut of 3 waren de meeste groepjes bezig. Het was mooi om te bekijken wie welke rol nam en hoe ze omgingen met de problemen die ze tegenkwamen bij het bouwen.
Het viel me op dat, zoals verwacht, veel kinderen naar me toe kwamen voor hulp, of om een vraag te stellen.

Ik koos deze opdracht niet zomaar. Enerzijds wilde ik de donderdagmiddag, waarop ik merk dat het energieniveau vlug daalt, vullen met een energieke opdracht, anderzijds wilde ik een techniekles geven én wilde ik de leerlingen ervaringen laten opdoen met het zelf oplossen van moeilijkheden.

Ik vind het belangrijk een leeromgeving te creëren waar ruimte is voor fouten maken. Nu zeg ik dat wel regelmatig, hangt de poster in de klas: “Fouten maken is het bewijs dat je leert”. Maar het is anders dan het echt te ervaren en voelen.

Tot zover dit halve blog… Ik heb nog 3 van die halve blogs op mijn pc staan die maar niet afkomen.Niet wetend hoe het tot een goed blog te maken. Bang om uit te proberen. Dat het niet goed genoeg is.

Van fouten maken leer je. Je ongemakkelijk voelen hoort nu eenmaal bij leren.
Je mag wel even doorzetten als het moeilijk wordt hoor, niet opgeven.
Zoals met de meeste bouwwerken gebeurde, gebeurt dit mij met dit blog: het sneuvelt, klapt in elkaar. Frustrerend.

Bij het sneuvelen van de bouwwerken hetzelfde vandaag: frustratie alom. Kinderen die opgaven, die boos werden, die vroegen of ze naar de wc mochten.

Ik zit zelf momenteel te appen met een vriendin, vermijdend door te zetten.
Het is de reden dat ik besluit het toch te plaatsen. Dit halve blog. Te laten zien dat ik goed ben in halve producten. Dat ik durf te laten zien dat ik imperfect werk kan afleveren.
Dat ga ik morgen vertellen in de klas. Dat ik vandaag ook moeite had met doorzetten. Ik geen groeimindset wist in te zetten.

En dat ik bij dit halve blog de foto van het ingestorte bouwwerk van een groepje geplaatst heb, waarvan een leerling nog even wilde benadrukken wat ze vond van het eindproduct.

Linda Wessels

Linda Wessels (1979) woont en werkt in Limburg. Ze is naast trainee en mede-ontwikkelaar bij GaveMensen, leerkracht in het basisonderwijs. Haar hart ligt bij onderwijs en het faciliteiten van een zo passend mogelijk aanbod voor hoogbegaafde en hoogsensitieve leerlingen. Ze heeft haar Master SEN cum laude afgerond, is bekend met plusklassen en HB-beleid en specialiseert zich momenteel tot HSP-expert.