Voor veel hoogsensitieve mensen is het gevoel dat ze vroeger hadden met Sinterklaas (wanneer de grote speelgoedboeken weer de brievenbus ingleden) exact hetzelfde gevoel dat ze krijgen wanneer ze een lijstje met talenten of kwaliteiten krijgen waar ze uit mogen kiezen. Terwijl ze van pure keuzestress al het zweet bijna in de bilnaad hebben lopen worden ze ook nog eens afgeleid door gróte gedachten.  Gedachten die je wellicht nog van vroeger herkent… zoiets als: ik kan toch niet én dat droomkasteel én die megadoos vragen, dat kan nooit beide in mijn schoen passen. En dadelijk word ik gezien als hebberig en krijg ik helemaal niets…. (In de grote-mensen-wereld zien die er wellicht meer uit als ‘wanneer ik zeg dat dit mijn talent is dan moet ik dan ook kunnen bewijzen en toch vooral niet door de mand vallen’, waarmee HSP'ers zichzelf dwarszitten.)

In loopbaantrajecten wordt ook vaak gewerkt met dingen als ‘je belangrijkste waarden’. En in tegenstelling tot onze talenten zijn hoogsensitieve mensen daar dan juist weer scheutig in. Ze worden bijvoorbeeld dáár blij van én daar én dat mag ook niet ontbreken én ze willen ook dat nog wel om een betere wereld te creëren…  Die waarden zo scheutig uitdelen is net als de hele zak van Sinterklaas vullen met nietszeggende schoencadeautjes. En zo eindigen voor hoogsensitieve mensen met een ontevreden gevoel na een traject, met hun armen vol zaken waar ze zelf niet om gevraagd hebben en eigenlijk weinig mee kunnen..

Is er eigenlijk een juist antwoord op de vraag 'wie ben je'?

Als hoogsensitieve of begaafde mensen de vraag krijgen: ‘Stel jezelf eens voor, wie ben je?’, is het al lastig te antwoorden, want je naam heb je, maar bén je niet. Net zoals een baan, een woonplaats of een gezin je niet definiëren. Maar hoe dan wel te antwoorden? Zij vragen zich af hoe je jezelf kunt pinpointen op variabelen die morgen anders kunnen zijn. En in het verlengde daarvan.. hoe kunnen ze zichzelf verkopen aan een wereld waarin ze zelf al gek worden van de commercie en opgeblazen beloften?

Het is de diepere verwerking van omgevingsprikkels –  de kern van hoogsensitiviteit – die hen belemmert in het vinden van de juiste woorden. En het is exact ook hier gelegen waar de oplossing voor ‘dit probleem’ gezocht mag worden. Dat doen we dus niet met goed bedoelde adviezen zoals ‘wees jezelf’ en ‘volg je passie’ of ‘hou van jezelf en de wereld gaat van je houden’. Wanneer we dat tegen iemand zeggen zal deze er wellicht meer van balen ‘dat dat dus ook nog niet lukt’ dan dat het motiveert om aan de slag te gaan…

Een hoogsensitief mens beleeft de wereld anders. Denkt anders. Beleeft anders. Wil wat anders. De manier waarop je je als HSP’er naar anderen presenteert is daarom logischerwijs ánders dan die van andere mensen. Het is de lastigste, maar óók de mooiste uitdaging te ontdekken wie je bent en in welke richting je jezelf wilt ontwikkelen in de toekomst omdat die vraag je heel dicht bij jezelf brengt.

Biedt een loopbaantraject wat aansluit bij de creatieve mens

In een intensief programma van vier tweedaagsen leer je hoe je als coach de juiste benadering en interventies inzet om de onzichtbaarheidsmantel van je klanten te laten verdwijnen. Je ontdekt hoe je voorbij hoofd-weten (inhoudelijke kennis) je intuïtie en creativiteit inzet en daarmee dit ook voor je klant mogelijk maakt. Zo komt je klant dicht bij zijn ware identiteit en vindt antwoorden op de vragen als: Wie ben ik? Wat is de moeite waard om te willen? Hoe maak ik het verschil in de wereld? en Hoe maak ik dat zichtbaar aan anderen?

Deze opleiding gaat verder waar andere opleidingen stoppen. Voorbij het verkennen van talenten en competenties en het in kaart brengen van iemands drijfveren, ga jij leren om beweging op gang te zetten, precies op het punt waar jouw klant zichzelf als vanzelfsprekend aanneemt. Door middel van improvisatietechnieken, storytelling, creatieve schrijftechnieken, waardenopstellingen, NLP-interventies en vele andere technieken breng jij je begeleiding naar een hoger niveau, met meer diepgang en effect.

Je leert in deze opleiding:
* Creatieve manieren waarop jouw klanten ontdekken wat hen anders maakt
* Momentum inzetten als tool voor verbeelding, verwoording en verwondering
* De focus van de ander te richten op de rode lijn in diens verhaal
* Een heldere focus in doelen neerzetten, zodat je klanten bewuste keuzes maken
* Richten op zingeving en hoe dat te bereiken

Het is Xandra’s expertise om de wetenschappelijke kennis van innerlijke processen bij gevoelige slimme mensen om te zetten in bruikbare oefeningen. Gedurende de opleiding krijg je de beste oefeningen op het gebied van personal branding, creatieve schrijftechnieken, NLP, coaching, improvisatie en storytelling die zij in de afgelopen jaren voor je verzameld heeft. In de training ga je de oefeningen in de vingers krijgen en ben je aan het einde van de opleiding in staat ze doelgericht in te zetten voor anderen!

Vanuit haar expertise ‘personeel en organisatie’ heeft Sarina zich gespecialiseerd tot loopbaan- en talentcoach, met als specialisatie hoogsensitiviteit. De combinatie van haar specialisatie hoogsensitiviteit en loopbaancoaching komt ook weer mooi samen wanneer ze werkt als co-trainer voor de opleiding Het lef om te stralen. HSPower voor haar is dat de mooie en krachtige eigenschappen van hoogsensitiviteit ingezet kunnen worden in werk en leven. Ontwikkeling ziet ze daarom als de reis van ‘wie je denkt te zijn’ naar ‘wie je daadwerkelijk bent’. 

   

Wat biedt dit programma?

Het lef om te stralen is een opleiding waarbij je verandering in het leven van anderen leert creëren op het gebied van zichtbaarheid. Wil jij op een diepgaander niveau kunnen coachen op belangrijke waarden? Een groeigerichte kijk op talenten ontwikkelen bij jouw klanten? Dan is dit programma geschikt voor jou. Jij leert door middel van improvisatietechnieken hoe je met jouw klanten op zo'n wijze kunt werken dat ze als het ware hun hoofd 'uit kunnen zetten', zodat ze dicht bij zichzelf en in een flow kunnen komen. En wanneer ze dat doen, wordt zichtbaar wat voor hen zo normaal en vanzelfsprekend is dat er nooit over gesproken werd. Tot op heden... want jij bezit nu de tools om het onderwerp van gesprek te maken. 

Tijdens de vier tweedaagse programmablokken krijg je vele nieuwe oefeningen, waarmee je gelijk 'in het diepe kunt springen' zonder er te veel over na te denken. En dat precies in díe combinatie, waarbij we van de ene oefening in de andere vallen en we spelen, lachen, schrijven en ontdekken door de dag heen afwisselen.

Blok 1: Alles is van waarde 

Verschillende storytellingtechnieken komen aan bod zoals 'de reis van de held'. Daarnaast werken we improviserend met levensthema's en de wijsheid van dilemma's en problemen. Hoogsensitiviteit wordt als persoonskenmerk nader toegelicht. 

Blok 2: Competenties in het licht van denkstijlen

We ontdekken de denkstijlen achter talenten en de waarde van iemands Freak Factor. Het talentinterview worden ingezet en de persoonlijke WHY ontdekt. We bespreken mindset als blokkerende of activerende manier van kijken naar ontwikkeling.

Blok 3: Drijfveren als motiverende rode draad

Waarden en de 'WHY' staan centraal in dit blok. We bekijken de sterke kanten van het Career Story Interview (Marc Savickas) en hoe dit zelfsturend ingezet kan worden voor hoogsensitieve mensen. We werken vanuit de basisbehoeften en vullen deze met activerende werkvormen aan voor de individuele mens. 

Blok 4: Wees merkwaardig!

Omgevingsaspecten en communicatiemodellen worden besproken in het licht van HSP. Statusdynamieken en onbedoelde provocatie wanneer je je eigen waarheid gaat leven passeren de revue. Verschil in benadering bij loopbaanbegeleiding en businesscoaching; wat werkt wel, wat niet bij hoogsensitieve personen? 

Data, certificering en prijzen

Kosten
Prijs van deze opleiding is 2195 euro. Betaling in termijnen is mogelijk. De opleiding is van grote aanwinst voor iedereen die met klanten werkt aan loopbaan- of ondernemersvragen. Maar het heeft natuurlijk als extra bonus dat je hierin zelf je eerste klant bent en je zo jouw personal branding een extra boost geeft. Zoek maar eens een businesscoach die je acht dagen begeleiding geeft voor deze prijs. Een koopje waarmee jij straks jezelf een extra push geeft! 

Locatie
De masterclasses zijn op onze locatie (kraayenberg 8020) in Wijchen van 9.30-17.00 uur. GaveMensen heeft haar intrek genomen in de Broedplaats. Dit is de achterkant van een schoolgebouw met schattige rood/gele ramen. Je ziet de puntdaken vanuit de wijk.Volg de borden 'broedplaats' om de ingang te vinden. 

Lunch en verzorging
We regelen via een plaatselijk zaakje luxe belegde vers afgebakken minibroodjes. Belegsoorten variëren per dag en bestaan uit o.a. Gerookte Zalm, Carpaccio, Roompaté, Brie, Geitenkaas, Parmaham, Chorizo, Gezond en Rosbief, allen met bijpassende garnering en dressing. Over het algemeen is er voldoende variatie voor iedereen. Mocht je allergisch zijn voor bepaalde ingrediënten, dan is het wellicht goed om zelf lunch te regelen of via ons met de cateraar te overleggen. Mocht dit het geval zijn, laat het dan even weten! Gedurende de dag wordt er gezorgd voor voldoende koffie/ thee/ sap en versnaperingen.

Doelgroep
HSP-coaches die het hun klanten gunnen om zichtbaar te zijn in de wereld. Businesscoaches die zich richten op hoogsensitieve klanten (of het niet specifiek op hun website zetten maar toch merken dat dit degenen zijn die bij hen aankloppen). En voor loopbaanadviseurs die mensen zien die 'niet willen opscheppen over hun talenten' maar ook bang zijn om juist dát dan aan de wereld te laten zien. 

Maar wellicht is het ook een stuk verdieping voor jezelf als coach. De ander zien. Intenties aanvoelen. Erkennen wat de gevolgen zijn van een toekomstige actie. Dit is voor jou immers een tweede natuur. Het is je vast al eens opgevallen dat het niet zo is dat anderen jou ook automatisch begrijpen. Misschien dat je er zelfs wel eens gefrustreerd over bent, of gaat twijfelen aan jezelf. En die twijfel, dat voel je ook wel, is eigenlijk onterecht. Je voelt vanuit je tenen dat je mooie dingen doet en iets te brengen hebt. Maar het wordt niet altijd gezien... En nu sta je voor een uitdaging. Om zichtbaar te worden als merk met een missie. Zodat je de kinderen, jongeren of volwassenen die je begeleidt kunt laten voelen hoe mooi ze zijn. Te laten weten dat ze er mogen zijn. Dat de wereld hen nodig heeft. En dat ze daarom zichzelf mogen zijn. Trots mogen zijn. Hun kwaliteiten mogen laten zien. Deze opleiding maakt een prachtige dubbelslag! 

Data
De volgende opleiding is gepland op de donderdagen en vrijdagen: 3 en 4 okt, 17 en 18 okt, 7 en 8 nov, 21 en 22 nov 2019

Certificaat
Na voldoende afronding van de opleiding tot ontvang je een deelname certificaat. 

Vermelding op onze website
Wanneer je ook modules uit de opleiding Sensitief Begeleiden hebt gevolgd kan deze opleiding ingezet worden als 3e opleidingsonderdeel. Zo is het mogelijk een vermelding op de website te krijgen. 

Aanmelden

De opleiding 2018/2019 is onderweg en was ruim voor tijd volgeboekt. De najaarsopleiding 2019/2020 staat open voor nieuwe deelnemers. Schrijf je hier in om je plek te verzekeren. Meer weten? Neem contact met ons op voor een telefonische afspraak of geef je op voor een Proeverij


Moed is trouw zijn aan je waarden
Je hebt een plan! Een idee…. Een briljante ingeving. En daar wil je iets mee gaan doen. Jouw kennis, kunde[...]
Merk met een Missie!
Een simpele opdracht leek het. Op het podium staan en de aandacht aan de ander afgeven. Gewoon zorgen dat iedereen[...]
De hoogsensitieve medewerker is een race-auto
Ilona is een goede medewerker van midden 30 en ze is hoogsensitief. Daar loopt ze niet mee te koop, ze[...]

Wil jij het liefste ook alles? Bij de GaveMensen clan horen? Freewheelen met je passie, je toekomst tegemoet. Wil jij geen opleiding prefereren omdat je voelt dat kiezen verliezen is? Kijk dan eens naar ons VIP-traject. Een traject zo gaaf dat je alles krijgt wat we aanbieden. En nog een beetje meer!