Denk jij bij Yoga aan kekke leggings, onmogelijke poses, wierook en kruidenthee? Think again! Lu Jong is intens en inspannend en toch geschikt voor elk lijf. Juist degenen die wat extra aandacht verdienen!

De bewegingen van LuJong zijn namelijk circa 8000 jaar geleden ontstaan bij de monniken die leefden als kluizenaars in de bergen van Tibet. Zij stonden in nauwe verbinding met de natuur en hadden in de gaten dat de vijf elementen die ze om zich heen zagen in de natuur (aarde, water, wind, lucht en ruimte) ook in zichzelf aanwezig waren. Door de dieren om zich heen goed te bestuderen, ontstonden er vloeiende bewegingen. Hierdoor bleven ze fysiek gezond en creëerden ze harmonie tussen lichaam en geest. Beïnvloedt door de Tibetaanse geneeskunde wordt er binnen Lu Jong veel belang gehecht aan het bewustworden van opgestapelde spanningen en van de denkpatronen en strategieën die deze spanningen veroorzaken. Deze blokkades, die meestal van emotionele en mentale aard, worden zachtjes losgemaakt. Door de ademhaling na een reeks oefeningen wordt de spanning losgelaten.

De Lu Jong die je bij mij leert is afkomstig van de overdrachtslijn van Tulku Lobsang. Hij heeft de oefeningen verzameld en aangepast aan de westerse mens. De eenvoudige, zachte en vloeiende oefeningen met ritmische ademhaling maken het lichaam sterk. In de bewegingen wordt er druk gelegd op specifieke punten waar vaak blokkades zitten. Het zelfhelend vermogen van je lichaam en het immuunsysteem worden verbeterd. De wervelkolom wordt soepel en fysieke problemen verminderen. Stress neemt af. De kwaliteit van slaap verbetert en je energie neemt toe.

Ik had nooit kunnen dromen dat yoga iets voor mij zou zijn (te onsportief, te lomp en vooral ook geen kekke legging kont). Maar toch is het gebeurd. Ik viel voor het feit dat Lu Jong voor elk lichaam geschikt is (en dus ook voor lijven die moeite hebben met bewegen zoals het mijne).

Een lezing over Lu Jong liet binnen een kwartier de tranen over mijn wangen druppen omdat ik voelde hoe waardevol deze eeuwenoude practice is. En zonder ooit een les gevolgd te hebben besloot ik met de docentenopleiding te starten. Dit bleek de juiste keuze te zijn. Snel was ik in staat mijn arm weer omhoog én opzij te kunnen bewegen (een beweging die al ruim twee jaar niet meer was gelukt) en ik voelde me voor het eerst in mijn leven volledig gelukkig en ontspannen op een meditatiekussentje.

De energie die ik bij thuiskomst van de opleidingsweekenden had was ongekend. Ik had het dus nooit gedacht van mezelf (lees ook mijn blog), maar ik blijk toch echt een yoga meisje te zijn…

Tibetaanse healing yoga: dé manier om voor lichaam en geest te zorgen.
Lu betekent lichaam en Jong betekent training of transformatie. Door de beoefening van Lu Jong versterken en stimuleren we onze subtiele lichaamskanalen, balanceren we de vijf elementen en transformeren we negatieve emoties. Het resultaat is een mooie, efficiënte en systematische training die ons welzijn in alle dimensies verbetert. En het gebruik van ademhaling en bewustzijn ontwikkelt een innerlijke rust, een echte meditatie in beweging.

Wanneer we Lu Jong doen combineren we vorm, beweging en ademhaling. Deze combinatie, samen met mindfulness, brengt lichaam en geest volledig samen. We gebruiken vorm en beweging om herhaaldelijk druk uit te oefenen op bepaalde punten en masseren de blokkades zo open. We werken voorzichtig met de wervelkolom, creëren ruimte rond de wervels en verzorgen de gewrichten. Zo maken we de blokkades los waarin zich anders ziektes zouden kunnen manifesteren.

Lu Jong is dynamisch. Je zit nooit lang in dezelfde houding en er is veel variatie in de bewegingen. Het is voor iedereen geschikt, ongeacht leeftijd, lichaam en ervaring. Je beweegt naar eigen kunnen, presteren is niet het doel. Je leert luisteren naar je lichaam en beslissingen nemen met je hoofd èn met je hart.

Tijdens de lessen werken we met vier groepen bewegingen en in totaal 21 oefeningen uit Lu Jong 1: de vijf elementen, de vijf lichaamsdelen, vijf vitale organen en de zes condities. Het zijn rustige oefeningen (bewegingen) die we voornamelijk zittend op ons yogamatje doen (deze matjes zijn aanwezig en hoef je niet mee te nemen). Je mag sportkleding aan doen of kleding waar je fijn en vrij in kunt bewegen. Dagelijkse beoefening kan uiteindelijk je leven veranderen!

Data en kosten
Lessen worden gegeven van 9.00 – 10.30 uur op 12 juni en 3 juli. Programma na de zomer is nog niet bekend. De totale kosten zijn 10 euro per ochtend. Een kopje koffie/thee in de pauze is inbegrepen. Doe mee met een gratis proefles.

Locatie
De masterclasses zijn op onze locatie (kraayenberg 8020) in Wijchen. GaveMensen heeft haar intrek genomen in de Broedplaats. Dit is de achterkant van een schoolgebouw met schattige rood/gele ramen. Je ziet de puntdaken vanuit de wijk. Volg de borden ‘broedplaats’ om de ingang te vinden.

No results have been returned for your Query. Please edit the query for content to display.