De vraag die hoogsensitieve mensen het meeste aan zichzelf stellen gaan vaak over het thema “wie ben ik nu precies”? In deze opleiding word je opgeleid anderen te helpen ontdekken wie zij zijn, hoe ze in de wereld staan en op welke wijze zij zichzelf het beste kunt presenteren op de manier die bij hen past. Je leert niet alleen (nieuwe) personal branding oefeningen maar met name ga je er praktisch mee aan de slag in een mix van creatieve schrijfoefeningen en speelse improvisatietechnieken.

Voor veel hoogsensitieve mensen is het gevoel van keuzestress dat ze vroeger hadden met Sinterklaas, wanneer de grote speelgoedboeken weer de brievenbus ingleden exact hetzelfde gevoel dat ze krijgen wanneer ze een lijstje met talenten, kwaliteiten of waarden hebt waar ze uit mogen kiezen. Een lijstje wat precies zegt – mits je het goed invult – wie je bent en wat je te bieden hebt aan de wereld?

Terwijl ze weten te moeten kiezen wat hun zichtbare talenten zijn (of degene die ze zouden willen groeien) worden ze afgeleid door grote gedachten (ken je ze nog van vroeger? De gedachten als: ik kan toch niet én dat droomkasteel én die megadoos vragen, dat is veel te veel) In de grote-mensen-wereld zien die er wellicht meer uit als ‘wanneer ik zeg dat dit mijn talent is dan moet ik dan ook kunnen bewijzen en toch vooral niet door de mand vallen’, waarmee we onszelf dwarszitten.

En zijn we zuinig met onze talenten, met onze waarden zijn we dan weer juist scheutig. Dat zijn de kleine schoencadeautjes, waardoor we én dat én dat én ook nog dat willen… We nemen ons voor om ons ergens op te focussen (bv onze eigen gezondheid) maar voor we het weten worden we weer afgeleid of verleid om ergens aan mee te doen, iets te volgen of te doen dat net niet op de planning stond. Uiteindelijk willen we dus vanalles maar eindigen met zaken waar we zelf niet om gevraagd hebben.

Lastig dus. Maar niet onmogelijk?

Als hoogsensitieve of begaafde mensen de vraag krijgen: ‘Stel jezelf eens voor, wie ben je?’, is het al lastig te antwoorden, want je naam heb je, maar bén je niet. Net zoals een baan, een woonplaats of een gezin je niet definiëren. Maar hoe dan wel te antwoorden? Zij vragen zich af hoe je jezelf kunt pinpointen op variabelen die morgen anders kunnen zijn. En in het verlengde daarvan.. hoe kunnen ze zichzelf verkopen aan een wereld waarin ze zelf al gek worden van de commercie en opgeblazen beloften?

Het is de diepere verwerking van omgevingsprikkels –  de kern van hoogsensitiviteit – die hen belemmert in het vinden van de juiste woorden. En het is exact ook hier gelegen waar de oplossing voor ‘dit probleem’ gezocht mag worden. Dat doen we dus niet met goed bedoelde adviezen zoals ‘wees jezelf’ en ‘volg je passie’ of ‘hou van jezelf en de wereld gaat van je houden’. Wanneer we dat tegen iemand zeggen zal deze er wellicht meer van balen ‘dat dat dus ook nog niet lukt’ dan dat het motiveert om aan de slag te gaan…

Maar wat dan wel?
Het is prima wanneer jouw clienten of klanten zichzelf kunnen zijn. Maar durven ze ook MERKwaardig te zijn? Weten ze waarin ze opmerkelijk zijn en in welke omgevingen ze op hun best zijn? Als je antwoord vindt op deze vragen en er met personal branding mee aan de slag gaat dan ontstaat verandering. De verandering die ze vaak willen zien in de wereld creëren ze zo zelf.

Het is mijn expertise de wetenschappelijke kennis van innerlijke processen bij gevoelige slimme mensen om te zetten in bruikbare oefeningen. Gedurende de opleiding krijg je de beste oefeningen op het gebied van personal branding, creatieve schrijftechnieken, NLP, coaching, improvisatie en storytelling die ik in de afgelopen jaren voor je verzameld heb. In de training ga je de oefeningen in de vingers krijgen en ben je aan het einde van de opleiding in staat ze doelgericht in te zetten voor anderen!

Twijfelkonten, perfectionisten en eeuwige verbeteraars
Jouw klanten zijn waarschijnlijk ook al zo lang aan het zoeken naar de juiste woorden, de rode draad, de manier van werken die hen zo typeert. Veel mensen doen daarom al jaren overal testjes en oefeningen. Ze hebben overal sprankjes herkenning ervaren. Ze weten precies wat de kwaliteiten van anderen zijn en kunnen de competenties bij de ander prima verwoorden. Maar voor zichzelf hebben ze geen idee. En sterker nog: als ze horen wat hun talenten of kwaliteiten zijn durven ze die testuitslag vaak in twijfel te trekken.

De meeste programma’s haken in op wat nu precies je waarden zijn, ze helpen je je talenten en competenties onder woorden te brengen. Jij beseft maar al te goed hoe belangrijk deze informatie is voor je klanten. Maar je weet ook dat dit alléén voor hen nog niet voldoende is.

Dit programma begint waar de testen en vragenlijsten eindigen.
In feite is het simpel: wanneer iemand ‘vast’ zit, heeft diegene manieren nodig om weer in beweging te komen. Dan dient de focus te liggen op dóen en daarna ontdekken wat er goed aan is, in plaats van al vooraf fouten te ontdekken.
Deze opleiding biedt juist díe combinatie, waarbij we van de ene oefening in de andere vallen en we spelen, lachen, schrijven en ontdekken door de dag heen afwisselen.

Mensen denken dat personal branding altijd moet leiden tot een baan of een succesvol bedrijf, wat betekent dat ze zichzelf in feite willen vertalen in geld. Maar in feite wil jij dat jouw klanten, leerlingen of clienten hun éigen waarde gaan ontdekken. Want als zij zien hoe gaaf ze werkelijk zijn, in zo’n mate dat de tranen bij wijze van spreken over hun wangen rollen uit opperste ontroering, dan zullen ze dit gevoel afstralen op anderen.

Dat is het moment dat je geen moeite meer hoeft te doen, maar vrijwel moeiteloos mensen aantrekt die voelen hoe jouw identiteit en ambitie bijdraagt aan wat zij voor ogen hebben. En dat zijn dan ook de juiste mensen, met de goede klik en de passende insteek die passen bij de ideeën en wezenlijke waarden die nu leven.

Zodra je jezelf werkelijk leert waarderen, ben je de verkoop voorbij. Om naar dit punt te komen is geen test afdoende, geen invullijst volledig en geen cognitieve vraag toereikend. En dus ben je als professional altijd op zoek naar nieuwe oefeningen en manieren om in beweging te komen; om tot inzicht te brengen. En dat is precies wat deze opleiding je biedt!

   

Wat biedt dit programma?

Ik leer je hoe je door middel van improvisatietechnieken je hoofd 'uit kunt zetten' zodat jij ook jouw klanten dicht bij zichzelf en in een flow kunt laten komen. Ik leer je storytelling praktisch toe te passen middels verhaalvormen en taalgebruik. Ik geef je een mindsonar denkstijlentest en leer je de diverse manieren van denken zodat jij bij anderen deze unieke persoonlijkheden vanaf nu versterkt aanwezig kunt laten zijn. En door middel van creatieve schrijftechnieken, waardenopstellingen, NLP interventies, de creatiespiraal en vele andere technieken brengen we personal branding tot een heel nieuw level!

Nu hoor ik je al bijna denken 'Xandra, acht héle dagen... dat is enórm veel!'. Ja, dat klopt! Het is dan ook geen 'workshop' of 'cursus persoonlijke ontwikkeling'. Het lef om te stralen is een opleiding waarbij je leert verandering in het leven van anderen te creëren.  En ja, ik hád een weekend over 'waarden' kunnen doen, een andere over je 'talenten' en weer een ander hoe je je 'WHY' kunt vinden. Maar ik zou mezelf niet zijn als ik niet gewoon kwaliteit wil leveren en graag met mensen in zee ga die precies datzelfde willen. 

Vul je toolbox met gave technieken!

Tijdens de vier tweedaagse programmablokken krijg je vele nieuwe oefeningen waarmee je gelijk 'in de diepte kunt springen' zonder er te veel over na te denken. Maar daarvoor is het wel belangrijk dat je weet waar je het over gaat hebben. Afhankelijk van je niveau van zelfkennis en uitwerking van personal branding zul je vooraf aan deze dagen ook nog met theorie en diverse oefeningen bezig zijn. 

Je leert:
* Creatieve manieren waarop jouw klanten ontdekken wat hen anders maakt
* Het gebruik van momentum inzetten als tool voor verbeelding, verwoording en verwondering
* De focus van de ander te richten op de rode lijn in diens verhaal in plaats van zichtbare resultaten
* Een heldere focus in doelen neerzetten zodat je klanten bewuste keuzes maken en progressiegericht handelen
* De achtergrond van technieken om je eigen oefeningen te ontwikkelen
* Je eigen denkstijlen te ontdekken waarmee je jouw eigen branding nog sterker kunt maken

Voor wie?

HSP-coaches die geregeld loopbaanvragen krijgen van hun klanten of anderen willen helpen met het in de markt zetten van hun eigen bedrijf. Voor reintegratie- of outplacementcoaches met klanten die eerder de kwaliteiten bij de ander zien dan bij zichzelf. Voor loopbaanadviseurs die mensen zien die 'niet willen opscheppen over hun talenten' maar ook bang zijn om juist dát dan aan de wereld te laten zien. 

Heb je interesse, maar lijk je niet in de doelgroep te vallen? Neem dan contact met me op, ik denk graag met je mee.

Data

Volledig verzorgde opleidingsdagen (regio Nijmegen) van 9.30-17.00 uur

13/14 sept 2018

25/26 okt 2018

06/07 dec 2018

17/18 jan 2019

Blok 1: Alles is van waarde vanuit storytelling-perspectief

Blok 2: Kwaliteiten en competenties in het licht van de denkstijlen

Blok 3: Drijfveren als motiverende rode draad in je verhaal

Blok 4: Wees merkwaardig!

Kosten

De kosten voor dit BTW vrijgestelde programma bedragen € 1725,- per persoon. Betaling in drie termijnen is mogelijk. De opleidingsprijs is inclusief uitgereikte materialen en mindsonar test. Voor elk blok ga je alvast aan de slag met voorbereidende oefeningen zodat het rendement hoog is. Voor koffie/thee, fris en een uitgebreide broodjeslunch gedurende opleidingsdagen wordt gezorgd.

Informatie & Inschrijven

   

Training (1725,- / 3x 575,-) BTW vrijgesteld inclusief:

  • 8 actieve opleidingsdagen van 9.30 - 17.00 uur
  • Map met al je benodigde materiaal
  • Mind Sonar denkstijlen test
  • Facebookgroep bij de opleidingsgroep
  • Verzorgde dagen incl. koffie/thee en lunch
  • Tien actieve opleidingsdagen van 9.30 - 17.00 uur
  • Map met al je benodigde materiaal
  • Mind Sonar denkstijlen test
  • Blended learning: toegang tot de online academie
  • Facebookgroep bij de opleidingsgroep
  • Verzorgde dagen incl. koffie/thee en lunch