Welke spiegel wil je zijn?

“Ik wil wel meehelpen, maar ik wil niet mee op uitwisseling” , hoor ik mijn collega naast me zeggen. In de teamvergadering is ons zojuist gevraagd of we mee wilden doen met het nieuwe internationaliseringsproject dat vanaf volgend jaar zal gaan draaien. Hij licht het toe; “Ik draag als docent dit project een warm hart toe. Maar ik ben nu eenmaal niet goed in Engels, en dus ga ik liever niet mee naar het buitenland.…”

Ik kan het niet laten, ik draai mijn hoofd naar links, en zeg fluisterend tegen hem; “Daarmee kun je juist een voorbeeld zijn voor de leerlingen’. Daarna ben ik even stil, maar als ik zijn verbaasde blik zie vul ik aan “Juist door te doen waar je niet perfect in bent laat je leerlingen zien dat het oké is om te leren!”

Welke spiegel wil je zijn voor je leerlingen?
Ik denk werkelijk dat leerlingen het meest leren van de docent die nog niet perfect is, maar zijn of haar leerproces hierin deelt. Of het nu het proces is van een doorbrekend bandje, een docent die voor een opleiding bezig is, een docent die laat zien dat hij of zij nog veel te leren heeft in gespreksvoering en daarom de leerlingen vraagt om feedback, of een docent die mee gaat op internationale uitwisseling maar zich onzeker voelt over het niveau van zijn Engelse taal….
We hebben onze leerlingen juist groeivermogen aan te leren. We dienen hen te activeren om te willen leren. En hoe kun je dat beter doen dan door je zelf lerende op te stellen?

Je vergelijkt je eigen binnenkant met de buitenkant van de ander.
Deze algemene waarheid passen onze leerlingen ook toe. Wat zou er gebeuren als je hen laat zien dat jouw buitenkant niet perfect is? Dat jij ook je onzekerheden hebt?
Zelfrespect krijg je niet door gemakkelijke successen, geeft Carol Dweck aan. Zelfrespect krijg je wanneer jij je volledig inzet voor iets waar je in gelooft en daartoe al je mogelijkheden inzet. Zelfrespect kunnen we niet aan anderen geven door te vertellen hoe intelligent of goed we zijn. Het is iets waarmee je jezelf en anderen uit kunt rusten, zodat het zelf verworven kan worden. Dat kun je doen door je leerlingen te leren en voordoen dat bijleren belangrijker is dan iets ‘je laten overkomen’. Door ze te leren om van uitdagingen en inspanningen te genieten. En door fouten te zien als de weg naar beheersing van nieuwe kennis.

Wat wil jij je leerlingen leren?
Wil jij je leerlingen leren dat ze imperfectie zien als iets wat ze dienen te voorkomen? Is imagodoelstelling een streven voor jouw leerlingen en willen ze slim lijken voor zichzelf en anderen? Of is ‘nog niet perfect kunnen’ een welkome uitdaging? Als leerlingen een
leerdoelstelling aannemen weerspiegelt deze de wil om iets nieuws te leren, nieuwe vaardigheden te beheersen, de kans te lopen fouten te maken en het verlangen om slimmer en beter te worden. Als jij een uitdagende taak aanvaardt, betekent dat wellicht dat je je eigen onwetendheid tentoonspreid, dat je fouten kunt gaan maken en mogelijk verwarring gaat doormaken. Maar je geeft je leerlingen ook een prachtige kans om te zien dat iedereen dit doormaakt en ze zelf ook die keuze te laten maken!

Wat kun jij nog niet perfect en wat kun jij daarmee aan je leerlingen leren?

Xandra van Hooff

Xandra van Hooff is eigenaar en hoofdtrainer bij GaveMensen. Zij is uke-yogi, oppernerd, HSP queen en momenteel in opleiding tot de superheld Mega Mildheid. Wil jij een programma volgen? Kijk in de menu's voor de verschillende opties of stuur een mailtje voor meer informatie.